DAG 207: TRAFIK PÅ BALI
Sträcka: Bali - Hongkong (sedan vidare till Helsingfors och därifrån till Stockholm)
Väder: Spelar ingen roll, vi sitter ju ändå bara på flygplan hela tiden
Idag är det alltså dags att resa hem. 6 veckor som känts både långa och korta på samma gång är nu till ända. Vi tycker båda att det ska bli skönt att komma hem. Framförallt att få andas frisk sval luft. Men vi misstänker att vi ganska snart kommer vilja åka iväg igen. Tur att det bara är vår fantasi som sätter gränsen där då. Ja till viss del kanske det finns en ekonomisk aspekt också :-)
I morse hann jag med 10 km på löpbandet och 30 minuter styrketräning. När jag kom hem så åt vi en stor frukost på Eden Café. Precis när taxin kom stack jag dit igen och köpte ytterligare två avokadomackor. Det blir ju alltid dålig mat på flygplatser och flygplan. Så det var lika bra att grunda ordentligt eftersom jag hade tränat.

På flygplatsen åt vi falafel och pommes frites. God och helt ok lunch faktiskt. Resdagar är ju ofta sega och särskilt flygresdagar. Flygplatser är fruktansvärda ställen och flygplan är trånga, obekväma och bullriga. Nu sitter vi i Hongkong och väntar på flyget till Helsingfors. Så officiellt är den här dagen över nu men vårt resande kommer fortsätta ytterligare typ 15 timmar.
Så hur fungerar trafiken på Bali? Några observationer har vi gjort.
* Alla kör ganska långsamt, helt enkelt för att vägarna är dåliga och det är mycket trafik.
* Nästan ingen ser ut att ha krockat förutom turister som har skrapsår på knän, armbågar och axlar efter mopedolyckor.
* Alla har stort tålamod och ingen tutar argt trots att alla kör ut framför varandra hela tiden.
* Det är ett bra flyt i trafiken.
* Om det det går att köra om ska du göra det.
* Om det inte går att köra om ska du göra det ändå, särskilt om det är en moppe och även om det är kö 16 meter längre fram.
* Tutan ska användas flitigt till att göra andra trafikanter uppmärksamma på att du kommer farande, använd en kort glad signal.
* Om det gått för lång tid utan att du fått tuta på någon, typ 7,72 sekunder, så kan du tuta ändå bara för sakens skull.
* Kör alltid på en för låg växel, bilen mår bäst och drar minst bensin runt 3-4000 varv/minut. #baliechodriving
* På en moppe får det plats det du behöver få plats med t ex en familj, 50 kg ris, en stege, en restaurang (nåja gatukök), en affär eller dylikt.
* Bensin till moppen köper du i närmaste snabbköp, serveras i vodkaflaska.
Vi vågade tillslut ändå hyra moppe men körde inte överdrivet mycket. Mest ner på stan och till stranden. Det underlättade avsevärt då avstånden var lite långa att gå i Canggu. Det gick faktiskt lättare att köra vänstertrafik än jag trodde. Fick tänka lite bara till skillnad från högertrafik som går på automatik.
Om man sammanfogade Sveriges och Balis trafik borde det bli rätt bra. Sveriges trafikanter är rätt bra på att hålla avstånd och hastighet medan balineserna har ett bra flyt och tålamod. Däremot måste man nog enas om att köra om samma sida av vägen.
Dagens bästa: God frukost.
/Jonathan